Vitamin D – význam a dávkování při silovém tréninku

Vitamin D hraje důležitou roli ve fungování našeho těla, a to z dobrého důvodu. Je zodpovědný za stovky metabolických procesů v našem těle a jeho nedostatek zhoršuje funkci mnoha orgánů.


Pro fyzicky aktivní lidi je vitamin D ještě důležitější, protože přímo ovlivňuje jejich sportovní formu. Vitamin D je zodpovědný za to, jak fungují svaly, jak silné jsou kosti sportovce a jak efektivně funguje nervový systém. 


silový trénink mužů


  1. Vitamin D a silový sport
  2. Co ještě stojí za to vědět?
  3. Dávkování
  4. Stručně řečeno...


Vitamin D a silový sport


Jak jsem uvedl výše, vitamin D je zodpovědný za základní funkce našeho těla. Je třeba zmínit, že provozování sportu je druh fyzické práce, která silně zatěžuje svaly, ale také zatěžuje mnoho orgánů. 


Nedostatek vitaminu D výrazně omezuje výkonnost při cvičení, což sportovce dále ohrožuje zraněním. Vědecká studie provedená na polských sportovcích ukázala, že více než polovina z nich může mít nedostatek vitaminu D. Tyto nedostatky často ovlivňovaly pocit únavy, náchylnost ke zranění a nedostatek motivace k tréninku. 


Jaké výhody lze očekávat při udržování dostatečně vysoké hladiny vitaminu D? Co dodává vitamin D?



  • ovlivňuje syntézu bílkovin, pomáhá budovat svaly,

  • stimuluje proteiny, které jsou zodpovědné za mineralizaci kostí, 

  • stimuluje aktivitu proteinů zodpovědných za svalovou sílu, jako jsou aktin, myozin a troponin, a ovlivňuje sílu kontrakce,

  • blokuje aktivitu myostatinu a parathormonu, které přispívají k omezení schopnosti budovat svalovou hmotu, 

  • stimuluje produkci testosteronu,

  • podporuje imunitní systém a chrání před infekcemi, které omezují možnosti tréninku.


Co ještě stojí za to vědět?


vitamin D


Navzdory svému nenápadnému názvu má vitamin D v lidském těle "hormonální funkce". Původně se mělo za to, že doplňování vitaminu D je důležité hlavně v období růstu organismu, kdy je zodpovědný za kosterní systém. S rozvojem vědy se ukázalo, že v našem těle je více než 300 receptorových míst pro vitamin D, a proto se dospělo k závěru, že je zodpovědný za funkci téměř všech orgánů v našem těle. 



Dávkování


Dávkování závisí na řadě faktorů. Nejlepším způsobem, jak zvolit optimální dávku, je nechat si vyšetřit krev na obsah vitaminu D. Obvyklá denní dávka se pohybuje kolem 2 000 jednotek, ale pro sportovce může být toto množství nedostatečné. Často je zjištěno, že trénující lidé konzumují až 4 000 jednotek nebo větší množství dosahující až 8 000 jednotek denně. V případě výrazného nedostatku se doporučuje užívat velké dávky (5 000 - 8 000 jednotek) vitaminu D po dobu 2 až 3 měsíců a opakovat krevní test


Stručně řečeno...



  • Vitamin D má hormonální funkci a je zodpovědný za většinu orgánů našeho těla.

  • Kapsle vitaminu D je vhodné užívat v kombinaci s olejem nebo jídlem obsahujícím tuk.

  • Nedostatkem vitaminu D trpí až 50 % polských sportovců.

  • Doporučená dávka pro dospělého člověka činí 2 000 až 4 000 jednotek denně.

  • Nejlepší formou vitaminu D je D3. 

ZHODNOTIT ČLÁNEK:
0 / 5 5 0
SFD
Váš košík (...)
Produkt byl přidán Produkt byl odstraněn Do vašeho košíku byly přidány produkty z jiného zařízení Obnovili jsme váš košík z jiného zařízení