Vitamin D - kapky nebo kapsle? Která forma je lepší?

Nedostatky vitaminu D ve vyspělém světě patří mezi nejčastější nedostatky živin. Naše tělo si tento vitamín dokáže vyrobit při kontaktu pokožky se slunečními paprsky, ale toto množství není dostatečné. Vitamin D je navíc charakteristický pouze pro malou skupinu potravinářských výrobků, což je hlavní důvod obliby doplňků s jeho obsahem.


kapky vitaminu d


  1. V čem je vitamín D?
  2. Kolik slunečního záření pro syntézu vitaminu D?
  3. Jaká je potřeba vitaminu D?
  4. Jaká forma vitaminu D je nejlepší?


V čem je vitamín D?


Vitamin D se v potravinách vyskytuje ve dvou formách. Prvním je vitamin D3 (připomíná vitamin D produkovaný tělem), tedy cholekalciferol. Je specifický pro živočišnou stravu. Bohaté jsou na něj především tučné studenovodní ryby, i když při pravidelné konzumaci mohou být jeho zdrojem i vejce.


Další potravinovou formou vitaminu D (D2) je ergokalciferol, který se nachází v neživočišných zdrojích potravy, jako jsou houby. Stále častěji se v obchodech můžete setkat i s obohacenými potravinářskými výrobky, jako jsou mléčné nebo cereální výrobky. Vitamin D je však v nejvyšších dávkách obsažen v doplňcích stravy.


Kolik slunečního záření pro syntézu vitaminu D?


Vystavení pokožky slunečnímu záření je nezbytné pro syntézu vitaminu D v těle. Toto záření v oblastech střední a severní Evropy nebo severu Spojených států však není rovnoměrné po celý rok. Aby byla endogenní (vnitřní) produkce účinná, světlo dopadající na povrch kožních buněk musí mít specifický poměr UVA a UVB paprsků, což se „děje“ pouze v letních měsících.


Aby se vitamín D syntetizoval efektivně, měl by člověk zůstat na slunci asi 30 minut denně, 3x týdně, od 11 do 16 hodin, s holýma rukama, nohama a obličejem. Tento proces je pomalejší u lidí s tmavší pletí a starších osob, stejně jako ve dnech s vysokou oblačností nebo znečištěním ovzduší.



Jaká je potřeba vitaminu D?


Úroveň tělesné potřeby vitaminu D se během života člověka zvyšuje. Děti do 1 roku by měly podávat přibližně 10 µg (400 IU) cholekalciferolu denně. Mezi 1. a 70. rokem se poptávka zvyšuje na 15 µg (600 IU), zatímco po „sedmdesátce“ se opět zvyšuje na 20 µg (800 IU).


Je však třeba připomenout, že úroveň spotřeby vitaminu D by se měla přizpůsobit hladině jeho metabolitu (25 (OH) D) v krvi, který je přímým ukazatelem stavu výživy. Kojenci by měli udržovat výsledky laboratorních testů 25 (OH) D nad 20 ng/ml (50 nmol/l), zatímco u dospělých by neměly být pod 30-50 ng (75 - 125 nmol).


Jaká forma vitaminu D je nejlepší?


Vitamin D ve formě kapslí i sublingválních kapiček je vysoce biologicky dostupný a může nahradit jeho nedostatky. K dispozici jsou také různé dávky, aby vyhovovaly Vašim potřebám. Nejlepší je vybrat si formu, která Vám nejvíce vyhovuje. Kapky jsou skvělou volbou pro lidi, kteří neradi polykají kapsle.

ZHODNOTIT ČLÁNEK:
0 / 5 5 0
SFD
Váš košík (...)
Produkt byl přidán Produkt byl odstraněn Do vašeho košíku byly přidány produkty z jiného zařízení Obnovili jsme váš košík z jiného zařízení