Urychluje kofein spalování tuků?

Kofein je jednou z nejoblíbenějších látek, které zvyšují výkonnost sportovců a pomáhají při každodenním fungování. Jak to funguje? Kompetitivně blokuje receptory pro adenosin, čímž zmírňuje účinky spánkové deprivace na vzrušení, bdělost a pozornost. Umožňuje sportovci pokračovat ve cvičení, i když je koncentrace glykogenu nižší (sportovec vyčerpal část glukózového "paliva" ve svalech), zvyšuje vytrvalost, sílu a svalovou sílu. Metaanalýza je důkaz s nejvyšší váhou, protože se bere v úvahu řada vysoce kvalitních studií (např. klinických studií, včetně skupiny s placebem, s dostatečně vysokou kvalitou).


žena měřící úbytek hmotnosti v pase


  1. Podporuje kofein redukci tuku?
  2. Závěrem
  3. Káva nebo syntetický kofein?


Podporuje kofein redukci tuku?


Výzkumníci provedli systematický přehled a metaanalýzu studií o kofeinu a jeho účincích na redukci tuku. Bylo zahrnuto třináct klinických studií zahrnujících 606 účastníků.


Bylo zjištěno, že každé zdvojnásobení příjmu kofeinu:



  • snížením tělesné hmotnosti o 22 %

  • snížení BMI (indexu tělesné hmotnosti, u netrénovaných osob spojeného s obezitou) o 17 %.

  • 28% snížení tělesného tuku


Závěrem


Metaanalýza ukázala, že konzumace kofeinu může podpořit snížení hmotnosti, BMI a tělesného tuku.


Káva nebo syntetický kofein?


Káva bohužel nemá stejný účinek jako čistý kofein, takže pro účely zvýšení sportovního výkonu (ergogenní) bude mít větší účinek použití kofeinu (guarany) ve formě kapslí, nápojů, gelu atd. Kromě toho by se kofein neměl kombinovat s kávou bez kofeinu, protože to může zcela znehodnotit přínosy kofeinu, jak bylo zjištěno ve vědeckých studiích.


Graham a kol. prokázali, že kofein v dávce 4,45 mg na kg tělesné hmotnosti má zcela odlišný účinek v závislosti na formě, v jaké je podáván. V citovaném experimentu měli trénovaní běžci při intenzitě 85 % VO2 max (maximální spotřeba kyslíku) běžet do vyčerpání. 60 minut před během dostali: kofeinové kapsle + vodu, běžnou kávu, kávu bez kofeinu, kávu bez kofeinu a kofeinové kapsle nebo placebo.



Samotné kofeinové kapsle zvyšovaly výkonnost a umožňovaly dalších 7,5 až 10 minut běhu při nastavené intenzitě. To znamená, že káva bez kofeinu může zrušit účinky kofeinu nebo guarany ve formě doplňku stravy. Graham a spol. navíc prokázali, že pouze čistý kofein má vliv na koncentraci adrenalinu, což je důležité pro sportovce a pro redukci tuku. Adrenalin působí neselektivně na receptory, např. beta-adrenergní receptory.


Metabolicky vede stimulace beta-2 receptorů ke zvýšené lipolýze v tukových buňkách (odbourávání tuků), odbourávání glykogenu ve svalech (glykogenolýza; aktivace lokálního zdroje energie) a také ke stimulaci glykogenolýzy v játrech (odbourávání glykogenu, "paliva" uloženého v játrech) a glukoneogeneze v játrech (produkce glukózy).


Kromě toho fungují i vysoké dávky kofeinu, tj. 3-5 mg na kg tělesné hmotnosti. Menší mohou být jednoduše neúčinné, zejména pokud člověk pravidelně pije kofeinové nápoje. Proto jsou "energetické" nápoje pro sportovce většinou příliš slabé, obsahují příliš málo kofeinu a příliš mnoho cukru a látek, které jsou pro sportovní výkon irelevantní.

ZHODNOTIT ČLÁNEK:
0 / 5 5 0
SFD
Váš košík (...)
Produkt byl přidán Produkt byl odstraněn Do vašeho košíku byly přidány produkty z jiného zařízení Obnovili jsme váš košík z jiného zařízení