Kolik gaineru denně? Dávkování živin pro hmotnost

Gainery, což jsou přípravky s výživovým složením, které napodobuje rychle a snadno stravitelné jídlo, se používají k přibírání na váze. "To gain" v angličtině znamená "získat" a odtud pochází název gainers. Užívání těchto produktů může prospět mnoha lidem, od lidí s poruchami chuti k jídlu přes osoby postižené různými chorobami a kachexií až po sportovce. Existuje mnoho faktorů, které ovlivňují, kolik gaineru byste měli denně zkonzumovat, ale existuje několik pravidel, která je třeba mít při dávkování na paměti.


mužský uživatel gaineru


  1. Z čeho se skládá gainer?
  2. Kdy použít gainer?
  3. Jak dávkujete gainer?


Z čeho se skládá gainer?


Hlavním zdrojem kalorií, které podporují přibývání na váze, jsou sacharidy v gaineru. Pocházejí z lehce stravitelných zdrojů, takže se rychle vstřebávají a nezpůsobují zažívací potíže. Nejběžnější sacharidovou surovinou pro přírůstky je kukuřice. Získává se z ní škrob, který je sice složitým sacharidem, ale trávicí enzymy ho velmi rychle rozloží a ve formě glukózy dopraví do tkání s nejvyšší potřebou.


Kromě kalorií gainery stále poskytují nejdůležitější stavební živinu, bílkoviny. Tyto bílkoviny se zpravidla získávají z mléka, konkrétně ze syrovátky, bílkovinné frakce s velmi vysokým obsahem aminokyselin s rozvětveným řetězcem, obecně známých jako BCAA.


Je známo, že tyto aminokyseliny regulují metabolismus spojený s nárůstem svalové hmoty, což se doporučuje nejen sportovcům, ale také mladým lidem nebo starším a nemocným osobám.


Kromě zdrojů sacharidů a bílkovin obsahují gainery někdy také funkční přísady, jako je kreatin nebo komplexy vitaminů a minerálů.



Kdy použít gainer?


Díky obsahu lehce stravitelných sacharidů fungují gainery nejlépe jako "posilovače" pro regeneraci po tréninku. Dokážou rychle doplnit svalový glykogen, tedy vnitrosvalové energetické zásoby.


Dalším faktorem ve prospěch užívání gainerů po cvičení je přítomnost syrovátkových bílkovin, které obsahují velké množství esenciálních aminokyselin, včetně těch, které nejvíce stimulují syntézu svalových bílkovin a urychlují "opravu" svalů poškozených intenzivním a/nebo dlouhodobým cvičením. Ve dnech mimo trénink mohou lidé s vysokou potřebou kalorií, bílkovin a sacharidů používat gainery i mezi jídly, například místo sladkých a slaných svačin.


Lidé, kteří mají poruchy chuti k jídlu nebo trávení a vstřebávání, musí naopak dobu konzumace gainerů přizpůsobit svému dennímu rytmu, složení celkové stravy a pocitu hladu. Mohou dobře působit ráno, kdy je chuť k jídlu u některých lidí nejnižší. Přibližně dvě hodiny po gaineru však nezapomeňte sníst jídlo obsahující vlákninu z ovoce, zeleniny nebo obilovin, semínek a ořechů. Pokud trpíte gastrointestinálními poruchami, je vhodné se při užívání gaineru poradit s odborníkem.


Jak dávkujete gainer?


Průměrně 100 g suchého prášku obsahuje 10 - 20 g bílkovin, 60 - 80 g sacharidů a obvykle ne více než 5 - 6 g tuku, což je celkem necelých 400 kcal. Dávkování je nejvhodnější zahájit na 50-70 g denně a při stabilizované stravě sledovat případné změny tělesné hmotnosti přibližně po 2 týdnech. Pokud hmotnost zůstane stejná, lze dávku zvýšit na přibližně 100 g na porci.

ZHODNOTIT ČLÁNEK:
0 / 5 5 0
SFD
Váš košík (...)
Produkt byl přidán Produkt byl odstraněn Do vašeho košíku byly přidány produkty z jiného zařízení Obnovili jsme váš košík z jiného zařízení