Erythritol nebo cukr – co je zdravější?

Cukr je spolu se solí a některými psychoaktivními látkami často nazýván „bílou smrtí“. Naštěstí najít dobrou a zdravější náhradu je velmi snadné. Existují desítky sloučenin a látek, které mohou dezertům, nápojům a pokrmům dodat sladkou chuť, aniž by přidávaly tolik kalorií jako cukr. Příkladem sladidla, které je nepochybně zdravější než sacharóza, je např. erythritol.


Erythritol


  1. Vlastnosti cukru
  2. Vlastnosti erythritolu
  3. Erythritol versus cukr


Vlastnosti cukru


Stolní cukr, tedy sacharóza, je disacharid (podobně jako např. laktóza). Skládá se ze dvou sloučenin, a to glukózy a fruktózy (podobně jako např. med). Od laktózy i medu se však liší tím, že kromě sladkosti má řadu fyzikálně-chemických vlastností, které usnadňují použití při vaření. Díky těmto vlastnostem se v různých podobách přidává do nápojů, pokrmů a dezertů. Dodává viskozitu a stabilizuje konzistenci a také ovlivňuje tzv. trvanlivost (t.j. může prodloužit trvanlivost výrobků, do kterých se přidává).


Vlastnosti cukru se však neomezují pouze na vlastnosti související s vařením. Cukr dodává tělu glukózu, která je zdrojem energie pro mozek, svaly a imunitní systém. Dokáže dodat energii ve chvílích únavy (např. po fyzické aktivitě, po práci, po duševní námaze), ale je třeba si uvědomit, že účinek je dočasný. Sacharózu a další cukry se zpravidla doporučuje užívat u osob s vysokou fyzickou aktivitou, což je odůvodněno účinností při obnově svalového glykogenu, tedy specifické zásoby energie.


Vlastnosti erythritolu


Erythritol je sladidlo přírodního původu, které se z ekonomických důvodů neizoluje, ale vyrábí. Přirozeně se vyskytuje v ovoci, zelenině, houbách a fermentovaných produktech. Patří do skupiny sloučenin nazývaných polyoly, jinými slovy vícesytné alkoholy (vedle např. xylitolu, maltitolu). Jsou to deriváty sacharidů, které díky upravené struktuře nejsme schopni plně využít.


Sladkost erythritolu se odhaduje na asi 60–80 % sladkosti sacharózy, ale ve srovnání s mnoha náhražkami cukru nezanechává v ústech charakteristickou pachuť. Na rozdíl od ostatních polyolů lze erythritol označit za bezkalorický, protože ho tělo vyloučí jako celek. Díky tomu se nepodílí na tvorbě energetického přebytku a nezvyšuje hladinu glukózy a inzulinu. Doporučuje se ke slazení pokrmů všem, kteří mají rádi sladkou chuť a jedí příliš mnoho sladkého, zejména lidem s obezitou a/nebo diabetem 2. typu.


Erythritol versus cukr


Cukr se proslavil tím, že se začal ve stále větším množství přidávat do stále širšího sortimentu výrobků. Je základním prvkem přesnídávek vyznačující se vysokým stupněm zpracování. Tyto produkty poskytují mnoho kalorií, ale nedávají pocit sytosti, což znamená, že mnoho lidí překračuje své energetické nároky, což podporuje přibírání na váze a metabolické poruchy. Navíc při nadměrné konzumaci cukr škodí zubům, protože snižuje pH v ústní dutině a narušuje bakteriální rovnováhu.



Jako alternativa cukru existují nízkokalorická (nebo zcela bezkalorická) sladidla, jako je erythritol. Není pochyb o tom, že je to sloučenina zdravější než cukr. Nepřekračuje naše kalorické požadavky a neovlivňuje nepříznivě rovnováhu glukózy a inzulínu. Navíc pozitivně působí na naše zuby a vyživuje cenné střevní bakterie.

ZHODNOTIT ČLÁNEK:
0 / 5 5 0
SFD
Váš košík (...)
Produkt byl přidán Produkt byl odstraněn Do vašeho košíku byly přidány produkty z jiného zařízení Obnovili jsme váš košík z jiného zařízení